De wereld rondom ons verandert continu. Ook de manier waarop we afrekenen in een webwinkel of fysieke winkel is de voorbije jaren sterk veranderd. We zien trends opkomen, waarvan sommige al beter blijven plakken dan andere.
Maar hoe ziet de toekomst van betalen er uit?
Toekomstvisie voor betalen van PAY.
Menne Mennes, de CCO van PAY. heeft een duidelijke visie over de toekomst van betalen. Bij Easy Payments kunnen we die visie en dat standpunt alleen maar delen. De wereld van betalingen zit in een stroomversnelling. Als ondernemer of eigenaar van een horeca zaak, webwinkel of retailer, moet je mee met de toekomst. Je kan niet alleen achterblijven met ouderwetse betaalmethodes, zeker als je jouw klantenbestand wil behouden en uitbreiden.
Hoe ziet de toekomst van betalen er uit?
Vandaag de dag, maar ook in de toekomst, zien we vooral dat omnichannel betaalmethoden in opmars zijn. We zijn bijna op het punt dat een omnichannelstrategie de norm is. Je kunt er niet meer buiten.
Zowel voor fysieke winkels, maar zeker in e-commerce is die omnichannel aanpak duidelijk nodig om je bezoekers een zo ruim mogelijk gamma aan betaalmethodes aan te bieden.
Wat betekent omnichannel?
Een omnichannel betaalstrategie betekent dat je als merchant of verkoper een ruim aanbod aan betaalmogelijkheden aanbiedt aan je publiek en klanten.Het is als ondernemer belangrijk dat jij je klanten een breed scala aan mogelijkheden aanbiedt. Zo heb je ook een grotere kans op een uiteindelijke conversie.
Bij een omnichannel betaalstrategie zorg je ervoor dat klanten tijdens de check out procedure zelf kunnen kiezen uit de diverse betaalmethoden:
- Betalen met een betaalkaart of kredietkaart
- Betalingen doorvoeren met QR code
- Achteraf betalen of gespreid betalen
- Contactloos betalen via NFC
- Mobiel betalen via smartwatch
Bij deze strategie vervaagt de lijn tussen een online aankoop en een fysieke aankoop in de winkel.
Hoe belangrijk zijn die mobiele betalingen met QR code?
Betalingen met een QR code zijn erg in opmars. Voor dit type betalingen is dan ook een mooie toekomst weggelegd.
De betaling met een QR code biedt veel voordelen voor zowel de klanten als voor de verkoper. Je hoeft namelijk jouw betaalkaart niet boven te halen of een pincode in te toetsen in een betaalterminal. Door via QR code te betalen, handelt je klant de betaling helemaal af via de betaal app die ze op hun smartphone hebben staan. Het is een veilige, makkelijke en goedkope manier om te betalen.
Heb je als verkoper dan nog een betaalterminal nodig?
Voorlopig zeker wel! De klassieke betaalterminal waar klanten hun betaalkaart of kredietkaart gebruiken om een aankoop af te rekenen, blijft nog een hele tijd in omloop. De toestellen worden dan ook massaal gebruikt en het is een manier van betalen die ons met de paplepel is ingegeven.
Maar dat betekent niet dat je niet moet beginnen met het aanbieden van andere opties. Je zal dan ook merken dat, doorheen de komende jaren, steeds meer mensen ervoor opteren om hun aankopen af te rekenen door gebruik te maken van jouw QR code.
Ook omnichannel betaalmethoden aanbieden in jouw onderneming?
Hoewel de klassieke betaalterminal nog een hele tijd dienst zal bewijzen, is het als ondernemer zeker een goede strategische zet om een omnichannel strategie op te zetten binnen jouw onderneming. Verhoog de kans op een conversie door er voor te zorgen dat je klanten uit diverse betaalmogelijkheden kunnen kiezen.
Wil jij betalingen in jouw onderneming makkelijker en veelzijdiger maken? Door dat te doen, zorg je er meteen voor dat jouw onderneming ook in de nabije toekomst voor iedere klant toegankelijk zal zijn.
Bij Easy Payments zijn we gespecialiseerd in moderne betaalmogelijkheden. We werken samen met PAY. en bieden zo een ruim scala aan diverse betaalmogelijkheden aan.
Stap jij met ons mee in de toekomst?
Neem zo snel mogelijk contact met ons op om jouw onderneming future-proof te maken!